onsdag 3. september 2008

Reklameanalyse av : Telenor

Reklamen fant jeg på nettstedet http://www.google.no/, jeg har aldri sett reklamen verken på tv eller i aviser før. Reklamens målgruppe er ungdom og voksne som er flittige brukere av mobiltelefonen.

Beskrivelse av reklamen på et denotativt nivå er at reklamen består av et fotografisk bilde, som er plassert i en ramme på en busslomme. I midten blir det viset en dame i 35års alderen som titter opp mot en hvit skriftlig tekst hvor det står " Hvordan se kjæresten dypt inn i øynene mens han er på guttetur?". Damen har kortklippt svart hår, isblå øyne og en brun-rosa genser. Ansiktet hennes er likblekt og hennes isblå øyne står i kontrast til fargene på plakaten. Hun kan minne meg om en skandinaver. En sølv-grå Sony Ericsson mobiltelefon står nederst i venstre hjørne. Mobiltelefonen fører en 3G samtale mellom en ung gutt og en jente , som ser ut til å være reklamens hovedperson. Antageligvis er det hun som snakker med kjæresten via en 3G samtale. Nederst til høyre i annonsen er logoen til telenor plassert.


Det jeg mener er det konnotative i reklamen er ensomhet og savn etter en man er glad i. Det er brukt kalde farger i reklamen, noe som fører til at bildet virker trist og kjølig.

Her knyttes det inn stereotypier, vi har ofte inntrykk av at kvinner på hennes alder er aktive innen jobb, og har dermed råd til å kjøpe et av de nyeste slagene. Det fotografiske bilde har mange tolkninger, men den skrevne teksten begrenser dette. Hadde det ikke stått"Hvordan se kjæresten dypt inn i øynene mens han er på guttetur?" kunne vi fort tolket det med noe helt annet. Teksten gjør så vi forstår at kjæresten hennes er borte og at hun har lyst til å se han. Det trenger vi ikke å være i tvil om i denne tolkningen for det kommer frem i den skrevne teksten.

Reklamens budskap er at du kan møte kjæresten/vennen din hvor som helst, man trenger ikke lenger være i samme rom. Den nye teknologien har gjort så vi har fått en enklere og mer spennende hverdag.

Prossesmodellen fokuserer på selve overføringen av budskapet, som har kommet frem i dette tilfellet. Telenor sender reklamen gjennom en stor plakat(budskap) som treffer oss folk i det vi skal ta bussen.

Tekstmodellen er når vi foretar en tolkning og møter med våre egne erfaringer, jeg syntes reklamen virker veldig alvorlig og den får ikke meg til å kjøpe produktet. Jeg føler målgruppen er lagt til litt eldre ved at de bruker denne damen i reklamen sin. Hadde den vært spesielt til ungdom, ville de nok brukt ungdommer og kanskje litt mer farger, slik at bilde ville virket mer varmt.

Ingen kommentarer: